
Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata kemampuan pemecahan masalah mahasiswa sudah baik dilihat dari rata-ratanya 78,6, serta mahasiswa memberikan respon yang positif terhadap pemecahan masalah. Teknik análisis yang dilakukan adalah analisis kuantitatif untuk kemampuan pemecahan masalah mahasiswa dan deskriptif untuk melihat tingkat berpikir kreatif mahasiswa dalam menyelesaikan permasalahan. Angket yang digunakan pada penelitian ini merupakan angket tertutup yang terdiri dari 13 butir pertanyaan. Tes yang digunakan berbentuk essay dan memuat indikator kemampuan pemecahan masalah. Instrumen yang digunakan adalah tes dan angket. Jumlah sampel pada penelitian ini adalah 25 orang Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sumatera Barat.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kreativitas pemecahan masalah setelah menerapkan Modul Geometri Ruang berbasis Problem Based Learning. There are differences in students' Science Process Skills (KPS) using local content-based practicum modules with conventional practicum modules. The experimental class had an N-gain value of 0.75 or in the high category, while the control class had an N-gain value of 0.64 or in the moderate category. There is a difference between a class that implements a local content-based practicum module and is given feedback with a class that uses a regular module for each class. The highest percentage result lies in the indicator of planning an experiment or investigation and using experimental tools and materials, namely 90%. Hypothesis testing uses the T-test to apply a local content-based practicum module on science process skills by analyzing the initial and final science process skills scores. Data processing and analysis is carried out by comparing the initial and final science process skills scores by looking at the science process skills N-Gain score. The research instrument was a feedback rubric on applying a local content-based practicum module, observation sheets, and tests on the results of Science Process Skills (KPS).

The method used in this research is quasi-experimental (quasi-experimental).

Research subjects for product trials developed in this study were students of class XI using a purposive sampling technique with a sample size of 60 students. This study aims to analyze the effect of feedback from local content-based practicum modules on students' science process skills.
